Vierailu Malborkin keskiaikaisessa linnassa

Julkaistu Eurooppa, Maailmanperintökohteet, Puola | 34

Muutama viikko takaperin Markus lennähti Tricityyn viikonlopuksi. Päätimme lähteä vihdoinkin tutustumaan kotipitäjääni pidemmälle ja otimme suunnaksi Malborkin, joka on noin tunnin matkan päässä Gdyniasta. Malbork tunnetaan upeasta keskiaikaisesta linnastaan, joka on myös Unescon maailmanperintökohde. Tähän aikaan vuodesta sisäänpääsymaksu on hieman … Lue lisää

Tuskaturismia Tallinnassa – KGB-historiaa ja Patarein vankilamuseo

Julkaistu Blogiyhteistyö, Tuskaturismi, Viro | 60

Unescon maailmanperintöluetteloon listatun Tallinnan vanhan kaupungin katuja on talsittu lukemattomia kertoja niin vaate- kuin viinakassit kourassa, kahviloita ja ravintoloita koluten ja näköalapaikan lokkia kuvaillen. Aiemmin meille ei kuitenkaan tullut mieleen, kuinka vahvasti se on kytköksissä Neuvostoliiton aikana toimineeseen valtiolliseen turvallisuuspoliisiin, tutummin … Lue lisää

Unesco-keräilijän Balkan

Julkaistu Albania, Kosovo, Maailmanperintökohteet, Makedonia, Montenegro | 0

Balkanilla Unescon maailmanperintöfaneja hemmotellaan. Albanian, Makedonian, Kosovon ja Montenegron halki Balkanin kiertomatkalla matkustaessamme pääsimme näkemään useamman maailmanperintöluetteloon listatun kohteen, jotka olivat toinen toistaan vaikuttavampia. Pienelle Unesco-keräilijälle matka olikin varsinainen jättipotti – tässähän vallan yhdistyi työ ja huvi! Albania Matkan alkutaipaleella … Lue lisää

Päiväretki Naraan

Julkaistu Aasia, Eläimet matkoilla, Japani, Videoblogi | 48

Kävimme isäntäperheeni kanssa melkein perinteeksi muodostuneella päiväretkellä Narassa. Naran kaupunki sijaitsee aivan Osakan ja Kioton vieressä, joten niistä siellä on helppo vierailla – eikä Nagoyastaakaan Naraan ajele autolla kuin reilu pari tuntia. Nara tunnetaan erityisesti siellä sijaitsevalla isolla temppelialueella vaeltelevista … Lue lisää

Sydney, Australia 13.5.2009

Julkaistu Australia, Maailmanperintökohteet | 6

Aurinkoinen päivä kääntyy uhkaavasti iltaan eikä päämäärästämme ole vielä näkynyt vilaustakaan. Totuttuun tapaan lähdimme liikkeelle aavistuksen varassa ilman asianmukaisia karttoja tai muutakaan navigoimista helpottavaa välineistöä. Keskustasta hyppäsimme bussiin, joka meni suunnilleen oikeaan suuntaan. Sydneyn kokoisessa kaupungissa ”suunnilleen oikeaan suuntaan” tarkoitti … Lue lisää

Sammallahdenmäki

Julkaistu #suomiretki, Kotimaa, Maailmanperintökohteet, Rauma | 6

Muutama viikko takaperin vierailtiin koko pesueen voimin Raumalla – matkan tarkoituksena oli tutustua Raumalla sijaitseviin UNESCO:n maailmanperintökohteisiin, joita kaupungissa on kaksi. Toinen niistä on Sammallahdenmäen pronssikautiset röykkiöhaudat. Nämä vuonna 1999 Suomen ensimmäisenä arkeologisena kohteena UNESCO:n maailmanperintöluetteloon nimitetyt mystiset kivikasat sijaitsevat … Lue lisää

Matkoja menneisyydestä: Wat Phu Champasak

Julkaistu Aasia, Laos, Maailmanperintökohteet | 6

Tulin tässä eräänä päivänä miettineeksi että siitähän on jo perhana neljä vuotta kun kävin Laosissa! Kyseessä oli ensimmäinen ”oikea” reppureissuni ja Laosiin lähtemisen kipinä tuli Markukselta. Oltiin juuri ruvettu styylaamaan ja Markus oli ollut vasta kuukauden päivät kotona Suomessa, palanneena … Lue lisää

Petra (osa 2/2)

Julkaistu Aasia, Jordania, Matkakuvat | 7

Kapuaminen kukkulalle Petrassa kesti varmaan jotain puoli tuntia tai enemmän. Välillä pysähdyttiin ottamaan kuvia ja ihmettelemään maisemia. Lopulta saavutettiin huippu ja pistettiin leiri pystyyn lounastaukoa varten. Vuorikisu Vuoren päällä pyöri kaksi kissaa. Kun yritettiin nauttia lounastamme eli kahta viineriä jotka … Lue lisää

Petra (osa 1/2)

Julkaistu Aasia, Jordania, Matkakuvat | 6

Näitä kuvia nyt Petrasta on taas siihen malliin, että päätin jakaa postauksen (ainakin) kahtia. Antaa kuvien puhua puolestaan, yritän pitää löpinät minimissä. Maanantaina lähdettiin katsomaan Petraa. Oltiin sovittu yhden paikallisen taksikuskin kanssa päiväreissusta, jossa käytäisiin katsastamassa Petra ja Wadi Rumin … Lue lisää