Batu Caves

Julkaistu Aasia, Malesia | 2

Tänään lähdettiin katsomaan ne Batu Cavesit. Oltiin katottu hotellin seinältä kartasta, että sinne pitäisi päästä junalla ja netissä hinta oli suuntaansa 4.80RM. Hotellin tiskillä muija kuitenkin sanoi ettei juna kulje Batu Cavesille asti kuin vain Thaipusamin aikaan (hindujuhla) ja että meiän pitää ottaa bussi.No onneksi olin kattonut netistä mistä bussin pitäisi lähteä ja tiesin kaksi eri bussia joilla pitäisi päästä (U6 ja U10). Hotellin nainen neuvoi meidät ihan eri paikkaan odottamaan bussia (kyllä sieltä pitäisi mennä monta eri bussia!) mutta kun ei oikein löydetty pysäkkiä josta näiden kaikkien bussien pitäisi lähteä palattiin alkuperäiseen netistä katsomaani suunnitelmaan ja bussi lopulta löytyi sieltä mistä pitikin (eli HSBC:n vierestä isolta bussipysäkiltä). Hintaa matkalle tuli 2.50RM ja se kesti jotakuinkin 3 varttia.

Batu-luolat ”löytyivät” vuonna 1878 amerikkalaisen William Hornadayn toimesta. Se oli ollut käppäilemässä niiden lähellä ja kiinnittänyt huomiota omituiseen ilmassa leijailevaan guanon (lepakonkakan) ja durianin (haiseva hedelmä kaakkois-aasiassa) hajujen sekoitukseen ja löytänyt sitten tämän luolan. Erikoista.

Batu-luolat ovat hindujen pyhä paikka ja siellä järjestetään vuosittain tuo Thaipusam-juhla, jossa tyypit lävistää itseänsä koukuilla ja tekevät ties mitä.. Mutta muuta en sen tarkemmin tiedä joten katsokaa googlesta!

Ylös sisään luolaan päästäkseen piti kavuta 272 porrasta. Mun korkeanpaikankammon kanssa välillä vähän hirvitti, tuijotin vain varpaitani koska askeleet oli aika kapeita ja alas katsoessa tasapaino ei tahtonut pysyä. Mutta hyvin kaikki intialaiset mummelitkin jaksoivat nousta ylös, ehkä uskon voimalla.. Mun pohkeet oli ainakin ihan maitohapoilla kiipeämisen jälkeen..

Portailla tuli myös vastaan apinoita. Jotkut ihmiset ilmeisesti syöttää niitä, kun ne tulee siihen lähelle pyörimään. Pidettiin kameroista ja juomapulloista tiukasti kiinni, kuulemma muuten apinat aika helposti nappaa ne pois!

Sisällä oli kosteaa ja haisi vähän pulun/apinan eritteille. Luolan läpi käveltiin leveää ”käytävää” pitkin ja toisella puolella oli tollanen kohta jossa aurinko pääsi paistamaan sisään isosta kolosta. No, näettehän te noista kuvistakin.. Ei mun varmaan tarvitse tarkemmin selittää. Turisteja oli muuten aika vähän. Ehkä viikonloppuisin ja erilaisten hindujuhlien aikaan on enemmän, tuolla sisällä oli myös pieni temppeli johon ihmiset tulevat palvomaan.

Alas menossa

Sisään ei maksanut mitään. Tuolla on mahdollista mennä johonkin Dark Caveen 45min pituiselle opastukselle, mutta se ei ollut maanantaisin auki. Ja sisäänpääsy sinne olisi maksanut vissiin aika paljon, eli ei oltais muutenkaan menty. Lisäksi tuolta löytyi joku Cave Village (tms), missä on kai jotain taidetta esillä.. En tiedä, ei menty.

Photobucket

Kysyttiin ennen kuin lähdettiin kotimatkalle, että pääseekö täältä junalla pois. Intialaiset ukot ohjasivat meidät suunnistamaan läheiselle juna-asemalle ”only 2 minute walk” ja mentiin sitten sinne katsomaan, lähteekö sieltä junia. No lippuja myytiin ja oli siellä juna laiturissakin odottamassa. Ja se lippu muuten maksoi vaan 2RM eli se oli halvempi kuin bussi!!! Netissä oli väärää tietoa junalipun hinnasta tai sitten olin katsonut omiani. Lisäksi ärsytti hotellin muija, joka antoi meille väärää tietoa siitä junan kulkemisesta. Muutenkin ihmettelin sitä, että miksei juna muka kulkisi sinne asti, koska luulisi nyt että tuollakin riittää kävijöitä ihan päivittäin..?

Mutta semmonen reissu oli se. Junalla (KTM Komuter) tosiaan pitäisi päästä keskustasta, pysäkin nimi on Batu Caves ja se on viimeinen linjallaan (jonka nimeä en nyt muista). Bussillakin pääsee sitten jos ei junalla, U6 ainakin vei meidän perille asti. Sanottiin kuskille että ollaan menossa tuonne, niin se huikkasi sitten oikealla pysäkillä että tää on Batu Cavesin pysäkki.

Mut täytyy kyllä sananen mainita näistä KL:n busseista. Täällä pääsee junalla/metrolla/monoraililla turistina liikkumaan helposti koska jokapaikassa on kartat – mutta bussilla meneminen on jo vähän hankalampaa, kun missään pysäkeillä ei lue että mitkä bussit siitä kulkee, mihin aikaan, mihin ne on menossa jne.. Tosi rasittavaa. Pitää vaan kysellä ihmisiltä ja toivoa että osaa antaa faktoja, jos ei ole muuten jo varmaa tietoa olemassa. Jossain bussiterminaalissa on varmaan vähän enemmän informaatiota mutta pysäkeillä ei mitään. Se on iso miinus. :( Penangissa oli niillä pelkillä tolppa-pysäkeilläkin siinä kyltissä että mikä bussi siitä kulkee. Siellä oli jo vähän enemmän ulkopaikkakuntalaisia ajatellen laiteltu pysäkeille ja jokapaikkaan ohjeita.

Tänään aamulla ripotteli mukavasti vettä mutta onneksi siihen aikaan kun lähdettiin liikenteeseen ei enää satanut. Mutta kun päästiin takaisin keskustaan niin täällä alkoikin vaihteeksi kaatosade. Vähän tämmösiä vissiin nää Kuala Lumpurin säät. No, ei haittaa, onneksi tää Petaling street on katettu eli päästään liikuttautumaan kauppaan ja ravintolaan jos on tarvis ilman että kastuu. Vaikka on meillä sateenvarjokin, mut se on kyllä niin onneton ettei siitä ole juuri hyötyä..

Jos huomenna olisi iltapäivällä aurinkoista, niin päästäisiin sinne uimaan. Piti jo tänään mennä, mutta sitten tuli toi vesisade, eli jäi väliin. Oikeastaan kaikki mitä nyt haluttiin nähdä, on nähty.. Eli seuraavat pari päivää varmaan vaan pyöritään ympäriinsä tekemässä ei mitään ja torstaina hypätään sitten lentokoneeseen. Pitää kyllä tehdä pieniä ostoksia Intiaa varten, mutta muuten tässä on aika luppoaikaa. Jos sataa, niin pitää vissiin ruveta keittohommiin..

Ei sen kummempaa tällä erää. Kello alkaa kohta näyttää ruoka-aikaa ja ilta hämärtyä. Hyvää alkanutta viikkoa kaikille :)

2 Responses

1. Anonymous
    | Vastaa

sulla on aivan ihana blogi, joka postauksen jälkeen iskee ihan hirveä kateus päälle :D

ajattelin kysyä, että osaatko sanoa mistä voi ostaa unisieppareita thaimaassa? myydäänkö niitä esim jossain markkinoilla? ystävämme google ei osannu auttaa tässä asiassa :)

ihan super hauskaa ja turvallista reissua teille!

2. Anne
    | Vastaa

Voi kiitos :)

Nyt kun tarkemmin mietin, en kyllä oo nähnyt Thaimaassa unisieppareita missään! Voisin kuitenkin kuvitella, että jos niitä on, niin niitä löytyisi joltain isoilta markkinoilta tai sitten jostain ”hippi” kaupoista! Ainakin saarilla on paikallisia hipinretaleita sun muita jotka tekee nahasta laukkuja yms, voisin kuvitella että ehkä ne muutamat unisiepparitkin tekisivät siinä ohella.