Berliini

Julkaistu Eurooppa, Saksa | 1

”Don’t go to Berlin. It smells, it’s expensive, and there are way too many hipsters there!”

Kaikesta huolimatta päätimme kuitenkin suunnata Berliiniin. Summer Breezen loputtua hyppäsin auton rattiin erittäin surkeasti nukutun yön jälkeen 7:30 aamulla ja ajoa oli edessä vain vaivaiset 550 kilometria. No, onneksi Saksassa on hyvät tiet ja koko matka meni motaria pitkin körötellen.

Oltiin varattu hotelli (Park Inn by Radisson) etukäteen mikä osottautui todella fiksuksi teoksi sillä festareiden jälkeen (4 päivää ilman suihkua) olo oli aika ryytynyt ja oli tosi ihanaa päästä lämpimään suihkuun ja valkoisiin lakanoihin! Kävin jopa kylvyssä hotellissa. Koko rahan edestä katsokaas.. Hotelli sijaitsi lähellä Fehrbelliner Platzin metroasemaa joten vähän sivummassa mutta kuitenkin hyvien yhteyksien päässä (keskustaan jotain vartin verran metrolla). Hotelli sijaitsi sitten kuitenkin sillä Berliinin vihreällä alueella jonne ei meidän Skodalla olisi varmaan ollut oikeasti mitään asiaa mutta onneksi hotelli oli melko lähellä alueen rajaa ja uhmattiin paikallisia lakeja ajamalla alueelle ilman asianmukaisia tarroja. Ei sen puoleen, että uskoisin että kukaan olisi niitä edes oikeasti kytännyt mutta..

Saavuttiin sunnuntaina iltapäivällä, mutta loppupäivä meni hotellissa lepäillessä ja lähialueella kävellessä. Maanantaina lähdettiin sitten katsomaan Berliinin nähtävyyksiä.

Käytiin katsomassa niitä aika ”perinteisiä” nähtävyyksiä mitä Berliinissä on, kuten kuvistakin näkyy. Holokaustimuistomerkki oli omasta mielestäni aika vaikuttava (kuvassa vasemmalla).

Otettiin päiväliput metroon/junaan, maksoi 6.70 euroa ja se oli AB-alueelle eli keskustaan ja vähän sen ulkopuolelle. Oikeastaan ei oltaisi tarvittu muuta kuin A-alueelle mutta sellaista vaihtoehtoa ei ollut. Aika kätevä oli tuo Berliinin U-bahn-systeemi ja oli helppo liikkua paikasta toiseen, vaikka siirtymistä aina edelsikin viiden minuutin kartan tutkailu että missäs sitä nyt oikeen oltiinkaan ja miten sitä nyt päästäänkään tuonne seuraavaan paikkaan.

East Side Gallery

Valitettavasti meidän kohdalle sattui tosi huono sää, mikä vähän latisti tunnelmaa nähtävyyksiä ja kaupunkia kiertäessä. Vesisateella joutuu raahaamaan sateenvarjoa koko aika mikä rajottaa valokuvien ottamista ja kaikkea muuta ihmettelyä kun koko aika on yksi käsi varattuna. Kuvissa näkyvien nähtävyyksien lisäksi käytiin katsomassa Plotsdamer Platzilla Berliinin muurin palasia, Alexanderplatzilla sitä ”maailmankelloa” ja tv/radio(?)tornia sekä tietysti käytiin myös vilkaisemassa Checkpoint Charlie.

Illemmalla tavattiin mun vanha vaihtarikaveri Tabea. Ei oltu nähty yli 7 vuoteen joten odotin tapaamista innolla! Käytiin syömässä yhdessä etiopialaisessa ravintolassa ja jaksettiin vaihtaa kuulumisia sielläkin parin tunnin ajan, kunnes suunnattiin yhden Tabean kaverin luo ja sieltä erään puiston taakse nauttimaan muutamat oluset ja pitämään pienet street partyt.

Tabea

Ihana kun toi mun punainen palanut nenä taas niin korostuu tossakin kuvassa..:)

Harmitti vähän, että me oltiin Berliinissä vaan niin vähän aikaa koska olisi ollut mukavaa ensinnäkin viettää enemmän aikaa Tabean kanssa ja muutenkin tutustua kaupunkiin lisää. Olihan se aika täynnä hipstereitä (hyi) ja kalliinpuoleinen, mutta siellä varmasti riittäisi nähtävää ja syötävää (ravintoloita tuntui olevan joka makuun!) moneksi päiväksi. Ja olisi ollut kiva tutustua Berliinin yöelämään enemmänkin, mutta piti lähteä jo ajoissa kohti hotellia että keretään ennen kuin viimeinen metro kulkee.

One Response

1. Hanna
    | Vastaa

Me ollaan haaveiltu Berliiniin menemisestä jo aika kauan, joten olipa mielenkiintoista lukea siitä! Siinä kaupungissa varmasti riittäisi näkemistä aika moneksikin päiväksi. Melko varmasti seuraava Eurooppaan suuntautuva reissu on juurikin Berliiniin, mutta se on sitten toinen asia että mennäänkö tämän vuoden puolella vai vasta ensi vuonna :) Ihan milloinkaan keskellä pimeintä talvea tuskin tulee mentyä, joten syksy tai kevät olisi varmaan ajankohtana…