IG Travel Thursday: Opintomatka Tukholmaan

Julkaistu Eurooppa, Matkailuala, Opintomatkat, Opiskelu, Ruotsi | 6

Suomessa IG Travel Thursdayn järjestäjinä toimivat Running with Wild Horses, Kaukokaipuu ja Destination Unknown. Ohjeet osallistumiseen löydät täältä.

Pari viikkoa sitten suuntasimme Tukholmaan opintomatkalle ryhmäni kanssa. Matka oli osa ruotsin kurssia ja samalla oli tietysti tarkoitus käydä tutustumassa yrityksissä ja tekemässä mm. yrityshaastattelu haluamassamme paikassa. Ollaan syksyn mittaan ”perustettu” yritystä ja raapustettu liiketoimintasuunnitelmaa, joten tuosta yrityshaastattelusta oli tarkoitus saada irti ruotsin kielen harjoittelun lisäksi myös jotain ideoita omaa yritystämme ajatellen. Olimme yhteensä 3 päivää Tukholmassa. Ekana päivänä yritimme lähinnä palautua uuvuttavasta menomatkasta laivalla; yöllä oli aika kova (oikeasti aika mahdoton) merenkäynti. Tosin suurimalla osalla meistä taisi olla aamulla pahoinvointia ihan jostain muusta syystä, kuin laivan keikkumisesta.. :D

Tokana päivänä käytiin tutustumassa Skanseniin. Niille jotka eivät tiedä vielä, niin Skansen on yksi Tukholman suosituimmista (ellei suosituin) nähtävyys, ja se on ulkoilmamuseo jossa mm. esitellään – noh – ruotsalaista elämää. Skansenilta tuli nuori nainen kertomaan meille yrityksen toiminnasta ja sitten pääsimme oma-alotteisesti tutustumaan paikkaan. Harmi kun omalla ryhmälläni ei ollut kauheasti aikaa tutustua, koska meidän piti lähteä tekemään yrityshaastattelu, oltaisiin mieluusti jääty katselemaan lisää.

Skansenilta löytyy siis mm. eläinpuisto, jossa on nähtävillä kaikenlaisia pohjoismaisia eläimiä. On siellä kaiketi jokin toinenkin osasto, mistä löytyy sitten vähän eksoottisempia elukoita. Me käytiin kattomassa karhuja, susia, ahmoja, poroja, hirviä ja vaikka mitä. Karhut taisivat olla kaikkien suosikki, melkein jokaisen kännykästä löytyi kuva jossa karhu kiipeää puuhun. Voi sitä hauskuutuksen määrää mitä se oli herättänyt matkailualan opiskelijoissa :D

Kuten mainitsin, kävimme tekemässä yrityshaastattelun. Olin etukäteen ottanut yhteyttä erilaisiin majataloihin ja hotelleihin joista yhdestä sitten lopulta vastattiin ystävällisesti, että tervetuloa vaan haastattelemaan! Vedettiin haastattelu kunnialla läpi ja kokonaan ruotsiksi – mikä oli aika yllätys meille kaikille, että kykenimme siihen! Haastateltava nainen oli pikkuruisen hotellin omistaja ja vastaili avoimesti kysymyksiimme. Jopa minä – ruotsin keskiarvo vitonen – ymmärsin ainakin välillä, mitä nainen meille kertoi. Musta haastattelu oli tosi onnistunut ja olin onnistunut myös valkkaamaan aika kivan hotellinkin, kun se oli sellainen melko pieni. Hotelli sijaitsi Södermalmilla, Mariatorgetin läheisyydessä. Kaupunginosa vaikutti mielenkiintoiselta, ei vaan sitten jostain syystä haastattelun jälkeen jääty tutustumaan siihen sen enempää..

Matkalla meillä oli aika paljon vapaa-aikaa (ehkä vähän liiaksikin) joka koitui kohtaloksi kukkaron kannalta. Tokana päivänä käytiin iltapäivällä kiertelemässä keskustan kauppoja ja tuli sieltä muutama synttärilahja itselleen hankittua. Sergelstorgin ympäristöstä löytyy vaikka mitä rättipuljuja joissa saisi aikaa kulumaan vaikka koko päivän. Yksi asia mihin kiinnitin huomiota Tukholmassa, oli hieman nyrpeä asiakaspalvelu! Välillä tuli vähän sellainen olo, että anteeksi kun olen asiakkaana täällä. Ei tosin kaikissa paikoissa, vaatekaupoissa tuntui saavan ihan hyvää palvelua.

Olin katsonut etukäteen netistä jotain rokkibaareja Tukholmasta. Yksi oli Pub Anchor, jonne sitten suuntasinkin tokan päivän iltana katsastamaan että minkälainen meno on tukholmalaisessa rokki/metalliskenessä. Valitettavasti en saanut ketään kaveria mukaan, joten menin sinne yksin – mutta siitä huolimatta mulla oli oikein mukava ilta. Baarissa soi hyvä musiikki, yksi bändikin siellä esiintyi ja puolen litran olut maksoi 35 kruunua eli ei ollenkaan paha. Narikasta ei tarvinnut maksaa mitään eikä mitään sisäänpääsymaksuakaan ollut. Törmäsin kapakissa muutamaan suomalaiseen liikematkalaiseen joiden kanssa heitettiin hetulaa pari tuntia ja ihmeteltiin maailman menoa ennen kuin joskus puolen yön jälkeen lähdin käpyttelemään takaisin hotellille. Hotelli ei onneksi ollut kaukana tuosta paikasta, ehkä vain jonkun vartin kävelymatkan päässä.

Viimeisenä päivänä lähdettiin vielä ryhmän kanssa tutustumaan Hotel Kung Carliin. Hotellivierailu oli valitettavasti suoraan sanottuna iso pettymys! :( Vierailu kesti noin 20 minuuttia jonka aikana käytiin katsomassa pelkästään, minkälaisia huoneita hotellissa on. Hotellin erikoisuushan on se, että kaikki huoneet ovat erilaisia sisustukseltaan, ja olivathan ne ihan kivan näköisiä – mutta olisi kyllä ollut mukavaa kuulla hotellista vähän muutakin, kuin että tässä nyt on tää meiän sviitti ja tää maksaa tän ja tän verran. Ohjaajakin kertoi olleensa hieman pettynyt, koska aikasemmilla kerroilla vierailut siellä ovat olleet parempia. Puolet ryhmästä kävi tutustumassa toiseen hotelliin (en nyt muista minne), ja se oli ollut ihan hyvä vierailu. No, better luck next time.

Alkumatkasta tuntui vähän masentavalta olla niin monta päivää Tukholmassa ilman kunnollista ohjelmaa – jotain yritysvierailuita olisi voinut olla ehkä pari lisää, mutta torstaina kun lähdön aika koitti ei olisikaan huvittanut ihan vielä lähteä kotiin. No, ei olisi pitänyt toivoa, sillä tuli sitten muutama mutka matkaan eikä melkein meinattukkaan päästä kotimatkalle.. Jostain syystä laivayhtiö oli sekoittanut papereissaan meidän bussinoudon satamaan keskiviikolle, vaikka laiva lähti torstaina. Bussin piti tulla hakemaan meitä hotellilta torstaina 15:15 (laiva lähti 16:30) ja kun puoli neljän aikaan bussia ei vieläkään näkynyt, alkoi pieni paniikki iskeä.. Ohjaaja lähti selvittelemään asiaa ja sai tietää, ettei mitään bussia ollutkaan tulossa. No, eikun kaikki opiskelijat takseihin ja kohti satamaa. Minä ja pari luokkakaveria päästiin yhden ohjaajan kanssa samalla taksilla, joten raha-asioita ei tarvinnut miettiä, mutta harmitti kyllä muutaman luokkatoverin puolesta kun olivat joutuneet maksamaan siitä 15 minuutin taksikyydistä satamaan yli 700 kruunua (jotain 80 euron luokkaa).

Tukholman takseissahan pätee viidakon lait. Hinta pitää aina sopia etukäteen, koska muuten kuskit voivat pyytää ihan kohtuuttomia hintoja! Osa ryhmästämme oli päässyt satamaan jollain 200 kruunulla ja tosiaan osa joutui pulittamaan aivan järjettömän hinnan. Olivat kyllä yrittäneet sopia hintaa etukäteen, mutta kuski oli sanonut että ”se on 400-1000 kruunua, riippuen ruuhkasta”. Kiire laivaan painoi päälle, joten ei siinä auttanut jäädä arpomaan. Onneksi kaikki kuitenkin kerkesivät laivaan ajoissa ja päästiin kotimatkalle. Stressilevelit laivaan päästyämme olivat kuitenkin sen verran korkealla että piti sitä yksi lämmin siideri laukun pohjalta korkata hytissä että pääsi takaisin jaloilleen :D (Ja toki nuo taksimatkojen hinnat hyvitetään opiskelijoille takaisin).

Mun mielestä opintomatka oli tosi onnistunut, vaikka olisi jotain ”pakollista” ohjelmaa olla vähän enemmän kerta niin monta päivää tuolla oltiin. Tukholma osottautui tosi mielenkiintoiseksi kaupungiksi ja tällainen ikuinen ruotsivastainen henkilökin jopa vähän leppyi mieleltään, yritti harjoitella ruotsin kieltä ja vähän salaa tykästyikin paikkaan.

Loppuun vielä pari Tukholma-vinkkiä:

Pub Anchor Sveavägenillä rokki/metalli-immeisille. Hyvä meno, kohtuuhintaista olutta ja musiikkia jokaiseen makuun.
K25 Kungsgatanilla. ”Ruokahalli”, jossa on monta eri tiskiä ja tarjolla ruokia ympäri maailmaa (erityisesti Aasiaa). Käytiin tuolla syömässä ja oli kiva, kun jokainen kävi hakemassa ruokaa siltä tiskiltä mistä löytyi jotain itseään miellyttävää. Ratkaisi hyvin sen iänikuisen ongelman, että minne syömään, kun jokainen haluaa jotain eri ruokaa!

6 Responses

1. Veera
    | Vastaa

Kylläpäs porukka tuntuu nyt käyvän tuolla rapakon ruotsalaisella puolella, Tukholma on kyllä ihan ykkönen! :) Voi niitä muistoja mitä omalta samalta ruotsin kurssin matkalta onkaan parin vuoden takaa, niistä ei voi edes blogiin kirjottaa ;D

2. Anne

Veera,

Huomasin juuri että tänään olikin aika Ruotsi-painotteisia igtravelthursday-postauksia :D

Joo tää oli aika tämmönen sensuroitu versio opintomatkan kulusta.. ;) :D

3. Satu VW
    | Vastaa

Nyt täytyy tunnustaa että kaikista Tukhoman reissuista huolimatta mulla on Skansen näkemättä. Apua! Ja komppaan Veeraa, nyt on kyllä IG-porukka reissannut Ruotsissa ja tiuhaan, vaikka ei kaikki risteilyllä oltukaan :) Hyödyllistä infoa Tukholman takseista, täytyy pitää mielessä!

4. Sofia

Hyvää infoa takseista tosiaan, pitääpä pitää mielessä! :) Syksyinen Tukholma ei oo ollenkaan hassumpi.

5. Kea
    | Vastaa

Oon kerran menny duunimatkalla Tukholman keskustaan Arlandasta taksilla. Se oli onneks etukäteen sovittu kiinteä hinta, mutta muistan että tuosta silloin varoiteltiin. Kuitenkin mua on pahimmin yritetty vedättää taksissa itelle kovin tutussa Seattlessa. Siinähän sitten selität kun toinen ei edes puhu samaa kieltä… :D No onneks mulla oli sillä kertaa äiti mukana, joka pisti juristintaidoillaan kampoihin oikein kunnolla ja saatiin hinta sumplittua lähemmäs oikeaa.

6. Anne

Satu,

Skansenilla kannattaa kyllä käydä! Mun ajatus paikasta oli eka, että blaah, varmaan jotain aika tylsää vain lapsiperheille tarkoitettua, mutta kun paikan päälle päästiin niin olin tosi positiivisesti yllättynyt! Lapsille toki oli paljon kaikkea mielenkiintoista mutta niin myös aikuisille. Voisin kuvitella, että esim. kesällä olisi tosi kiva käydä siellä. Joulun aikaan siellä on kuulemma myös kaikennäköistä joulutoria ja ties mitä.

Sofia,

Joo, noiden taksien kanssa kannattaa olla tarkkana! Mä aina olen ajatellut että tinkaaminen ja tappelu hinnoista on enemmänkin Aasian juttu, mutta näköjään Tukholmassakin tätä harrastetaan..

Kea,

Tappelu hinnoista on niiiiin turhauttavaa! Pitäisi aina muistaa sopia etukäteen ja sitten vasta sitä turhautuukin, kun perille päästyä kuski rupeaa mussuttamaan että hinta ei kelpaakkaan.. Menee kyllä usko kokonaan taksikuskeihin!