Nyt Krakovassa

Julkaistu Eurooppa, Latvia, Liettua, Puola | 7

Eilen illalla saavuttiin Krakovaan 23 aikaan. Tarkoituksena oli tulla tänne vasta tänään, mutta kun eilen aamulla herättiin virkeinä sateisessa Kaunaksessa päätettiin, että lähdetäänpä ajelemaan jo Krakovaan asti. Mutta palataan vielä vähän ajassa taaksepäin! Lauantaiaamuna noustiin Tallinnan lauttaan aamukuuden jälkeen. Laivasta ulos päästiin kymmenen aikoihin ja lähdettiin saman tien ajeleman kohti Pärnua. Markuksen vanhemmat oli siellä asuntovaunun kanssa, joten käytiin hörppäsemässä kahvit ja vaihtamassa kuulumiset ennen kuin jatkettiin matkaa kohti Latviaa ja Jurmalaa.

Jurmalassa oltiin alkuillasta, laitettiin leiri pystyyn Jurmala campingiin (tms) ja lähdettiin kylälle ihmettelemään paikkoja. No, oltiin aika kaukana keskustasta joten jalkaisin sinne asti oli turha lähteä eikä jaksettu enää lähteä autollakaan mihinkään joten tyydyttiin hakemaan illallisaineita läheisestä marketista ja käytiin tsekkaamassa ranta.

Jurmala vaikutti ihan kivalta rantalomakohteelta. Rantaviivaa oli vaikka muille jakaa (niin oli tosin myös turistejakin) ja hiekka oli ihanan pehmoista ja lähes valkoista – vähän niin kuin Thaimaassa. Me ei kuitenkaan enää illalla lähdetty auringonottohommiin mutta käytiin katsomassa auringonlasku rannalla. Petiin painuttiin jo ajoissa, koska seuraavana päivänäkin olisi ajamista tiedossa. Oli muuten aika huonosti nukuttu yö. Leirintäalueelle kuului kaikki melu rannalla sijaitsevista baareista ja jossain oli joku ilotulituskin (joka kuulosti siltä, että ilotulitukset räjähtää meidän teltan vieressä). Aika väsyneenä lähdettiin sitten seuraavana aamuna matkaan.

Matkalla Liettuaan, Kaunakseen, onnistuttiin jäämään poliisin haaviin koska Markus epähuomiossa ajeli taajamassa ylinopeutta. Köyhdyttiin muutaman kympin verran (euroissa) mutta onneksi päästiin jatkamaan matkaa ilman sen kummempia ongelmia.

Kaunakseen saavuttiin iltapäivästä ja ekaksi oli vähän vaikeuksia löytää leirintäaluetta. Osoite, jonka perässä mentiin, vei meidät täysin hylätyn näköisen asfalttikentän luo (jossa tosin oli kyllä kyltti ”Kaunas city camping”). Onneksi olin tajunnut ottaa myös toisen leirintäalueen tiedot ylös eikä se ollut turhan kaukana ekasta pieleen menneestä paikasta. Kaunas CampInn osottautuikin oikein mukavaksi pikkuleirintäalueeksi, joka oli ihan rannan vieressä ja siellä oli vimpan päälle fasiliteetit – se oli valmistunut vasta viime vuonna, joten kaikki oli ihan uutta. Kyllä kelpasi.

Käytiin rannalla ja mäkin vihdoin ja viimein heitin talviturkin. Iltasella lähdettiin katsastamaan Kaunaksen vanhaa kaupunkia. Käytiin jossain ravintolassa syömässä (jossa oli turhauttavan hidas palvelu) ja ihmeteltiin. Kaunas vaikutti oikein symppikseltä kaupungilta. Ei kuitenkaan hirveän syvällisesti keretty perehtyä siihen, harmiteltiin että ei tajuttu aikasemmin päivällä kysyä voisiko jostain vuokrata fillarit, koska niillä olisi ollut kivempaa tutkia kaupunkia kuin jalan.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan meidän piti mennä Kaunaksesta Elkiin, Puolaan. No, kun herättiin virkeinä uuteen ajopäivään niin taivaalta satoi vettä kaatamalla ja kun vielä Elkiä lähestyessäkin vesisade vaan yltyi ja yltyi, päätettiin hetken mielijohteesta jatkaa matkaa kokonaan Krakovaan asti. No, kaikki meni hyvin siihen asti kunnes jossain vaiheessa juututtiin johonkin mystiseen liikenneruuhkaan keskelle maaseutua ja samalla pilvet kaikkosivat ja aurinko rupesi porottamaan oikein olan takaa.. Sadepäivänä pitkien matkojen ajaminen on ihan jees, mutta jos aurinko paistaa ja on kuuma, ei autossa istuminen oo kauheen mukavaa!

Liikenneruuhkassa turhaantui melkein tunti ennen kuin päästiin taas jatkamaan matkaa. No, matka jatkui parin tunnin ajan kunnes TAAS joku ruuhka ilmestyi tyhjästä. Siinä vaiheessa alkoi ärräpäät lennellä ja varsinkin kun oltiin just vaihdettu kuskia – mä en ole mikään maailman pitkäpinnaisin ratin takana. Puoli tuntia seistiin siinä ruuhkassa kunnes päätetiin lähteä etsimään vaihtoehtoista reittiä. No, löytyihän sellanen, mutta se vaan pidensi matka-aikaa aika reippaasti.. Mutta noh, tulipahan tehtyä sopiva läpileikkaus Puolan maaseutuun, pikkukyliin ja perunapeltoteihin!! :D

Pikkuteiden ja -kylien jälkeen päästiin lopulta kunnon motarille ja loppumatka sujuikin reippaasti ajellen. Leirintäalueelle saavutiin tosiaan vähän ennen 11 illalla ja portitkin oli jo kiinni. Jouduttiin hakkaamaan kelloa, kunnes joku papparainen raahatui vähän tuohtuneen oloisena päästämään meidät sisään (ilmeisesti herätettiin se unilta). Käski vaan pistää teltan pystyyn jonnekkin alueen sivuun ja hoitaa paperihommat aamulla.

Vaikka se 14 tuntia kestänyt matka Kaunaksesta tänne Krakovaan oli aika raskas, niin ollaan tyytyväisiä sillä voitettiin yksi päivä ja kerettiin tänään käydä ihan rauhassa tutustumassa Krakovan vanhaan kaupunkiin. Täällä on myös tänään ollut varjossa about 30 astetta, auringossa paahtavan kuumaa, joten ei olis ollut kiva olla autossa koko päivää..

Meidän leirintäalue on vähän sivussa (n. 10km keskustasta) mutta onneksi tästä edestä menee aika usein minibusseja keskustaan. Matka yhteen suuntaan maksaa noin euron.

Huomenna ohjelmassa olisi Auschwitz jonne täältä on noin 60km matkaa. Ylihuomenna olisi sitten ne suolakaivokset ja perjantaiaamuna meidän pitääkin lähteä kohti Prahaa!

Tässä nyt tämmönen pikapäivitys. Hengissä ollaan ja tosi ihanaa olla lomalla!!

7 Responses

1. jonahi
    | Vastaa

Just aiemmin tänään käväisi mielessä että jokohan mahdatte olla lähteny tien päälle, heh. :D Seuraavia reissupäivityksiä ootellessa!

• Anne

Huomasin vasta nyt, ettei Blogger ollut julkaissutkaan postausta jonka kirjoitin lähtöä edeltävänä iltana. :( No mutta, täällä ollaan :D

2. Teea
    | Vastaa

Kiva kuulla kuulumisia matkalta!
    Oon ite kans kerran ajanut Puolan läpi ja mieleen jäi niistä parista päivästä ruuhkat, villit ohitukset ja maaseutu :D.

Kuulostaa kivalta teiän reissu!

3. Tiina
    | Vastaa

Kuulostaa kivalta paitsi, että me ollaan kaavailtu yöpyä juurikin siinä autioituneella asfalttikentällä Kaunas city campingissä! Eikai se ollut suljettu? Meillä on vähän hankala matkan aloitus sunnuntaina, kun tosiaan lennetään Kaunakseen pyörien kanssa ja saavutaan vasta yömyöhään, jonka jälkeen pitäisi ottaa fillarit paketeista, pistää ne kasaan ja ajaa 12 km sinne leirintäalueelle :D Sun kokemusten perusteella olisi kiva mennä myös Kaunas camp Inniin, mutta pyöräiltävää taitaa olla tuplat…Kiinnititkö muuten huomiota, ettö miten siellä Kaunaksen laitamilla kulki pyöriä/pyöräilijöitä? Pidetään peukut pystyssä, ettei lentokentältä keskustaan lähtevä tie ole motari, kun pitäis siinä fillaroida… Hyvää reissua! Perästä tullaan ;)

• Anne

Kyllä se kovasti suljetulta vaikutti :/ ja oli muutenkin aika kämäsen näkönen mesta. Siitä tosin pitäisi mennä ihan hyvää baanaa rantaa pitkin reitti jota pääsee huristelemaan Kaunas CampInnille. Matkaahan toki on varmaan jotain 5-7km..? Mutta ei pitäisi olla mahdotonta.

Pyöräilijöitä näkyi joka paikassa, jengi joko ajeli jalkakäytävällä tai sitten tien vierusta. Aika hyvät pientareet on jätetty että autollakin mahtuisi menemään. Me ei ajettu lentokentän ohi, mutta ainakin mitä jotain kylttejä näin niin motarin suuntaan ne osoitti.. Kannattaa tarkistaa, oisko jotain vaihtoehtoata reittiä, koska ainakin niiden isoimpien teiden varrella pyöräily voi olla vähän vaarallista! Mutta en nyt osaa sanoa oikein kovin tarkasti kun oltiin vain se yksi päivä Kaunaksessa.

4. Hanna
    | Vastaa

Kuulostaapa kivalta! Nauttikaahan Krakovasta ja seuraavasta kohteestanne Prahasta, molemmat on tosi mukavia paikkoja :)

5. Tiina

Olipa muuten hyvää palvelua Kaunas camp Innissä! Lupasivat tulla hakemaan meitä ja pyöräpakettejamme tila-autollaan keskiyöllä lentokentältä. Eli nyt ei tarvitse enää murehtia pyöräilystä pimeällä autotiellä keskellä yötä :D Voidaan sitten koota fillarit kaikessa rauhassa siellä järven rannalla vasta seuraavana aamuna.