Reissujutut, jotka jäivät kertomatta

Julkaistu Espanja, Italia, Itävalta, Puola, Slovakia, Tsekki, Unkari, Viro | 37

Vuosi ehti jo vaihtua, mutta vielä ehtii palata nopeasti viime vuoden matkailujuttuihin. Laskimme, että vuoden 2017 aikana matkustimme yhteensä noin 40 000 kilometrin edestä – osan lentäen, osan maateitse. Jokunen reissustoori näistä taitetuista kilometreistä syntyi, mutta kaikki niistä eivät syystä tai toisesta aina ehtineet tänne blogiin asti. Perinteisen reissuvuoden kertauksen sijaan haluammekin tällä kertaa jakaa ne reissujutut, jotka jäivät aiemmin kertomatta.

Itävalta iltapäivässä

Tutustumassa Wieniin

Hevarin katukeittiö moottorien pysähdyspaikalla

Anne: ”Puolasta Sloveniaan reitti kävi helpoiten Tsekin ja Itävallan läpi. Markus on jo vuosia kinunut käyntiä Wieniin, joten annoin lopulta periksi ja teimme sinne lyhyen stopin ennen MetalDays-festivaaleille suuntaamista. Lyhyt stoppi oli siis todellakin lyhyt – jätimme auton laitakaupungille, menimme metrolla keskustaan lounaalle ja pari tuntia myöhemmin istuimme taas autossa kohti Sloveniaa. Markus halusi käydä kaupungin legendaarisimmassa kahvilassa Café Centralissa, mutta sinne oli niin hirveä jono, että jätimme sen sitten väliin. Sen sijaan suuntasimme viinilasilliselle, sillä kyllähän Wienissä nyt on juotava viiniä, Samuli Edelmanin kappaleen mukaan. Wienistä jäi ikävä kyllä mieleen lähinnä hirvittävä hevosen lannan haju, joka leijaili katujen välissä lämpötilan hipoessa +35 celciusastetta. Kaupungista poistuessa juutuimme perjantai-ruuhkaan, mutta onneksi hidastelun korvasi pian avautuvat upeat maisemat vuorien halki kulkevan moottoritien varrella.”

Viileä vuoristojärvi Italiassa

Hevipaku jaksoi hyvin puksuttaa vuorien halki ja yli

Anne: ”Lähdettyämme valumaan kohti pohjoista hevifestariviikon jälkeen matkamme taittui lyhyesti myös Italian kautta. Ajoimme yön hämärässä jo menomatkalla mielenkiintoiselta vaikuttavan järven ohitse, joten paluumatkalla päätimme vierailla kyseisessä paikassa. Paikka oli juuri niin upea, kuin olimme ajatelleetkin – taustalla kohoavat Juliset Alpit peilautuivat turkoosin veden pinnalle luoden lähes satumaisen maiseman. Viileä vesi vilvoitti mukavasti hikisenä festareilla vietetyn viikon jälkeen. Itsehän tietysti arkajalkana en uskaltanut kuin kokeilla vettä varovasti, mutta Markus kävi kastautumassa kristallinkirkkaassa vedessä kunnolla. Taisi olla ensimmäinen kerta, kun Markus pääsi uimaan vuoristojärvessä.”

Lago del Predil sijaitsee Koillis-Italiassa, aivan Slovenian rajan tuntumassa 969 metrin korkeudessa.

Pitkäkyntisen kohteena Budapestissa

Oikeastaan ainut kuva, joka Budapestin reissusta jäi jäljelle

Markus: ”Elokuun helteinen Budapest näytti sekä parhaat että rumimmat puolensa. Kaupungissa järjestettiin Masters-uinnin maailmanmestaruuskilpailut, joihin osallistuttiin perinteen tavoin. Hienoissa puitteissa uitujen kilpailujaksojen ohella jäi myös mukavasti aikaa erilaisiin turisti-aktiviteetteihin, kuten Tonavan ihailuun ja kaupungin lukuisiin rauniobaareihin tutustumiseen. Kisareissu Budapestiin sujui leppoisissa tunnelmissa ottamatta huomioon viimeistä iltaa, jolloin kamerani ja puhelimeni löysivät ilmeisesti uuden omistajan. Suosittelen käyttämään varovaisuutta taksiliikenteen kanssa ja ainakaan kesällä 2017 ei Uber toiminut kaupungissa.”

Ensimmäistä kertaa Budapestissa kävimme 2013. Lue postaus aiemmasta visiitistämme täältä.

Vierailu Vantaan ystävyyskaupungissa, Słupskissa

Noitien torni

Anne: ”Kun on kerran vantaalainen, on aina vantaalainen. Edes täällä Puolassa en pääse eroon Vantaasta, sillä noin 100 kilometrin päässä asuinpaikastamme Gdyniasta sijaitsee Słupsk – Vantaan ystävyyskaupunki. Kun Markus ja Luumu tulivat pääsiäisenä autolla visiitille, päätimme lähteä katsastamaan, mistä tämä Słupsk on oikein kotoisin. Noh – opimme reissusta sen, että pääsiäisenä Puola on suljettu ja mikäli et ole kiinnostunut kirkossa istumisesta, ei täällä kannata juuri lähteä matkailemaan. Autoilu on kuitenkin mukavaa ja olihan Słupsk kuitenkin kaunis kaupunki. Kiertelimme jalan ja istuimme kevätauringon lämmittäessä kaupungin ainoalla auki olevalla terassilla. Suomalaiseen ystävyyskaupunkiinsa verrattuna Słupsk oli kuitenkin ihan oikean näköinen kaupunki, keskustoineen ja kaikkineen.”

Luoteis-Puolassa sijaitsevan Słupskin historia alkaa keskiajalta. Eräs mielenkiintoinen nähtävyys kaupungissa on Noitien torni (Baszta Czarownic / The Witches’ Tower), joka toimi 1600-luvulla tyrmänä noituudesta epäilyille naisille. Arkistojen mukaan 18 naista teloitettiin tornissa. Kaupungin historiassa on muutakin synkkää, sillä toisen maailmansodan aikaan siellä oli myös saksalaisten perustama työleiri, joka oli yksi Gdańskin lähellä sijainneen keskitysleirin Stutthofin alaleireistä.

Paluu Hell’s Bellsiin

Markus: ”Keväinen poikien reissu Prahaan sujui kokoonpanon huomioon ottaen ilman suurempia selkkauksia. Kaupunki oli jo suurimmalle osalle porukasta tuttu, joten navigointi kiinnostusten kohteiden välillä kävi yhtä vaivattomasti kuin yleisimpien turisti-ukotusten välttäminen. Praha tarjosi mitä miellyttävimmät puitteet muutaman päivän kaupunkilomalle. Olimme vuokranneet koko 9 hengen sakille sopivan huoneiston vanhan kaupungin liepeiltä, josta oli helppoa tehdä jalkaisin täsmäiskuja kaupoille, ravintoloihin ja kuppiloihin. Kävimme myös viettämässä iltaa jo kertaalleen tutussa Hell’s Bells -pubissa, jonka edullinen hintataso, hyvä musiikkivalikoima ja konstailematon tunnelma oli koko porukan mieleen.”

Kun olimme ensimmäisellä Euroopan road tripillä vuonna 2013, vietimme iltaa Prahassa Hell’s Bellsissä.

Mystinen Rummun kaivos ja uitettu koira

Anne: ”Karkeakarvaisesta perheenjäsenestämme on tänä vuonna kuoriutunut varsinainen kansainvälinen matkailija. Luumu ehti kulkea Hevipakun kyydissä neljästi Via Balticaa pitkin ja käydä ihmettelemässä vaikka mitä paikkoja Baltiassa ja Puolassa. Ollessamme matkalla takaisin Puolasta Suomeen, pääsimme vihdoin ja viimein katsastamaan kehutun ja kohutun Rummun vanhan kaivoksen Virossa. Luficer-helleaallon syleilemät matkailijat olivat hiestä märkiä päästessämme lopulta paikalle ja Markuksen kanssa katsoimme kateellisena, kun karvainen matkakumppani kirmasi ensimmäiseksi uimaan vanhan kaivoksen upottaneeseen veteen. Meillä jäi uikkarit autoon, joten tyydyimme ihailemaan maisemia rannalta Luumun nauttiessa veden viilentävästä vaikutuksesta.”

Rummun vanha kaivos sijaitsee noin 45 kilometrin päässä Tallinnasta ja kaikista peloitteluista huolimatta vaikutti edelleen olevan suosittu kohde, sillä emme todellakaan olleet paikalla yksin. Netissä varoitellaan aidatulla alueella liikkuvista verikoirista ja vihaisista omistajista, mutta ainakin kyseisenä, kuumana elokuisena kesäpäivänä meitä vastassa oli vain liuta uimareita ja lapsiperheitä. Meillä meni hetki löytää oikea paikka, mistä kaivokselle pääsee – on ensin ajettava Rummun kylän ohi ja otettava vasemmalle haaraantuva, pienempi tie. Ranta ja uponnut kaivos löytyvät järven länsipäästä.

Helteinen Bratislava

Anne: ”Itävallan lisäksi Slovakia tuli meille tänä vuonna uutena tuttavuutena. Vietimme kaksi yötä ja yhden päivän Bratislavassa, Slovakian pääkaupungissa. Majoitumme hieman keskustan ulkopuolelle Zlaté Piesky -leirintäalueelle, joka oli pienestä 80-lukulaisuudestaan huolimatta oikein toimiva valinta. Kirjautuessamme sisään respassa varoiteltiin samana iltana viereisen järven toisella puolella olevasta ”disco partysta”. Kuittasimme respan pojan huolet kertomalla, että vietimme juuri viikon hevifestareilla, joten ei pieni musiikki meitä varmasti vaivaa. Saimmekin sitten nukkua kuin korvan juuressa pauhaavan teknon tahtiin ensimmäisen yön, jota ei edes korvatulpat peittäneet, mutta onneksi jaksoimme siitä ja koko yön jatkuneesta helteestä huolimatta lähteä seuraavana aamuna tutustumaan itse kaupunkiin.

Ennakko-odotuksia tai suunnitelmia Bratislavalle meillä ei juuri ollut. Päästyämme keskustaan kävimme nauttimassa oikein maittavan lounaan Balans Bistrossa (vegaaninen ravintola), jonka jälkeen päätimme kavuta Slavín-muistomerkille. Wikipedian mukaan ”muistomerkki sijaitsee lähellä Bratislavan keskustaa pienellä kukkulalla”, mutta ainakin jalkaisin sinne kapuaminen järkyttävässä kuumuudessa oli verrattavissa Mount Everestin valloitukseen. Matkalle ei tietenkään sattunut yhtään kauppaa tai kioskia, josta olisimme voineet täydentää vesivarastoja ja jouduimme kukkulalle kiivetessä säännöstelemään mukana olleesta pienestä vesipullosta juotavaa. Onneksi kukkulalta alas tultuamme satuimme löytämään kivan kahvilabaarin, jonka terassilla saimme janon sammutettua ennen nestehukkaan kuolemista.”

Bratislava vaikutti todella mielenkiintoiselta paikalta ja sinne olisi tehnyt mieli jäädä pidemmäksikin aikaa, mutta valitettavasti oli nostettava kytkintä ja jatkaa matkaa pikaisen visiitin jälkeen.

Uintileiri Espanjan auringon alla

Markus: ”Kävin jo toista vuotta putkeen vetämässä uintileiriä Barcelonan kupeessa sijaitsevalla rantakaupungissa, Calellassa. Työn lomassa aikaa riitti tietysti myös kaupungin antimista nauttimiseen. Calella on erityisesti urheilijoiden ja urheilumatkailijoiden suosiossa, sillä kaupunki tarjoaa hyvät puitteet niin sporttailulle kuin siitä palautumiselle (aurinkotuolissa löhöilylle). Välimeren ihailuun löytyy parikin hienoa näköalapaikkaa, jotka kävin tälläkin reissulla ottamassa haltuun. Reissuun kuului myös perinteinen päiväreissu Barcelonaan, joka on saavutettavissa kätevästi junalla.”

6 x Via Baltica

Hevipaku matkalla Puolaan keväällä 2017

Markus: ”Baltiaa ja Puolaa halkova Via Baltica tuli jokseenkin tutuksi, sillä huristelin kyseistä tienpätkää Puolan ja Suomen välillä (Tallinnan kautta) peräti 6 kertaa kuluneena vuonna – kevätreissulla Gdyniaan, kesälomareissulla Sloveniaan ja vielä muuttokuormaa Puolaan kiikuttaen. Tie on tätä nykyä melko hyvässä kunnossa ja ajaminen suhteellisen mukavaa. Maisemat toki tuppaavat toistamaan itseään. Majoituksena olen suosinut Latvian Bauskassa sijaitsevaa pientä pit-stop -tyyppistä leirintäaluetta, Labirintia. Alue sijaitsee aivan tien varressa, on hyvin varustettu, rauhallinen sekä turvallinen. Lisäbonuksena suuret nurmikentät, joissa kilometrien nielemiseen jo parkkiintunut nelijalkainen apukuskikin pääsee irroittelemaan vapaana. Ajamiseen tottuneena matkaajana tykkään varata ajoon evästä, liittyä rekkaletkaan, kuunnella tuoreimpia discohittejä liettualaiselta radioasemalta ja nauttia Itämereen laskevasta auringosta.”

Tänäkin vuonna meillä on edessä paljon mielenkiintoisia reissusuunnitelmia ja -haaveita – mm. Yhdysvallat ja Kanada, Ukraina, Valko-Venäjä, Slovenia (taas) ja Saksa. Haluamme myös tutkia Puolaa lyhyiden viikonloppureissujen muodossa, kunhan talvi kääntyy kevääksi ja voidaan tuoda auto taas Suomesta tänne. Osa matkoista on jo lyöty lukkoon, osa on vielä suunnitelman asteella. Katsotaan, mitä vuosi tuo tullessaan!

Millaisia matkoja teit viime vuonna?

Onko tälle vuodelle jo reissuja suunnitteilla?

Short summary in English

Last year we traveled approx. 40 000 kilometres – some by air, some by land, so more than few stories came out of those kilometres – such as quick visit to horse-maneur smelling Wien, getting our camera gear stolen in Budapest, exploring Vantaa’s (our home city in Finland) friendship city Słupsk, driving through Via Baltica 6 times, hiking to Slavin-memorial in Bratislava in terrible heat, swimming in mountain lake in Italy, seeing abandoned and sunken old mine in Estonia, training swimming in Spain and returning to Prague’s best metal bar.

For this year we also have plenty of trips planned to destinations like USA and Canada, Ukraine, Belarus, Slovenia (again) and Germany. Some we know happening, some we are still thinking about. Should be exciting travel year ahead, let’s see what it’s going to be like!

37 Responses

1. Sisko
    | Vastaa

Nyt nämäkin jutut tuli julkaistua. :) Teillä on ollut aika reissun täyteinen vuosi. Tuo Via Baltica alkaa varmaan teille olla jo tuttu. Itsekin haaveilen samoilla suunnilla tapahtuvasta road tripistä. :)

• Anne

Kiitos kommentista, Sisko :) Via Baltica onkin hyvä valinta road tripille! Harmi, että me ei olla ihan hirveästi vielä ehditty tutkia, mitä kaikkea sen varrelta löytyy, kun yleensä vain ajetaan aikataululla kohti seuraavaa määränpäätä.

2. Sonja | FIFTYFIFTY
    | Vastaa

Teillä oli kyllä varsin monipuolinen reissuvuosi! Mä haluaisin myös kovasti käydä tuolla Rummun louhoksella, en kyllä ollutkaan kuullut mitään noista verikoirista. Oon vaan katsonut kuvat, jossa vesi kimmeltää turkoosina ja ajatellut, että ”tonne.”. Ja vitsi että tuo Italian järvi on upea! Pohjois-Italiaan pitäisi kyllä ehdottomasti päästä, seuraava reissu on kuitenkin Roomaan pääsiäisenä. Sitten kesällä toiveena paahtava Zakynthos… :)

• Anne

Tällä kertaa ainut verikoira louhoksella taisi olla meidän mukana ollut karvainen otus, joka tosin ei tekisi pahaa kenellekkään, vaikka joskus vähän räksyttääkin. :D Oi, ihana Rooma! Siellä kävin 2014 ja mielelläni menisin uudelleen. Italia on muutenkin kiva matkakohde.

3. Anna-Maria K
    | Vastaa

Hui oli varmasti viileä vuoristojärven vesi :D En mäkään olisi ehkä uimaan tarennut. ja kuva ihan sairaan hieno.

Mun matkasuunnitelmat on ihan tekemättä. Palasin juuri Costa Ricasta, ja muut reissut viime vuonna suuntautuvat kotimaahan – Ahvenanmaa, Kotka ja Rauma – sekä Thaimaan Koh Phanganille. Toivon että reissuja riittäisi, mutta astuin juuri sellaiseen elämäntilanteeseen, että en tiedä tulevasta yhtään mitään.

Hyvää vuotta 2018!

• Anne

Vesi oli vilpoisaa, mutta ei ihan niin jäätävää, kuin Sloveniassa Soca-joessa, jossa kävimme edeltävällä viikolla pulikoimassa!

Kivoja kotimaan kohteita tiedossa. Raumalla kannattaa muuten käydä katsomassa Sammallahdenmäen pronssikautisia röykkiöhautoja! Ne on aika erikoisia, ja listattu UNESCOn maailmanperinnöksi.

4. Huh, tuli ihan hiki tätä reissujen täyttämää postausta lukiessa! Upeita kuvia myös, tekisi mieli pulahtaa samantien tuonne pohjoisitalialaiseen järveen! Itse palasin juuri Abu Dhabista, maaliskuussa Teneriffalle ipanoiden kanssa ja loppuvuosi on vielä avoin suunnitelmille.

• Anne

Kiitos :) Abu Dhahissa voisi olla mielenkiintoista käydä. Joskus vaan vaihdettiin siellä lentoa, kun tultiin Nepalista.

5. Mukavia reissuja ja paljon reissukilometrejä olette taittaneet! Erityisesti ihailen aina tuota karvaista nelijalkaista reissaajaa, joka taitaa olla melko tottunut maailmanmatkaaja! :D

• Anne

Luumu on pieneksi koiraksi matkustanut yllättävän paljon. :D

6. No on teilläkin ollut reissuntäyteinen vuosi! Kaikki kohteet meille melko tuntemattomia, mutta teidän värikästä kerrontaa on silti hauska lukea. ”Wienistä jäi mieleen lähinnä hirvittävä hevosen lannan haju” Voi ei :D Eniten jäi kiinnostamaan nuo Italian Alppien järvet ja Calella, josta en ole ennen kuullutkaan.

Meillä kuului viime vuoteen Australiaa, Kambodzaa, Bhutania, Thaimaata, Hongkongia ja se paljon odotettu Suomen loma. Tämän vuoden suunnitelmat vielä ihan auki, mutta Kaakkois-Aasiassa taas pörrätään ainakin.

• Anne

Joo, siis se Wien oli kyllä kesäkuumalla aika kamala vierailla.. vanhassa kaupungissa oli paljon hevoskärryjä ja eläimistä tulevan tuotoksen käry sen mukainen.

Teillä onkin viime vuonna ollut mielenkiintoisia kohteita, Bhutan on kyllä sellainen paikka, jossa haluaisin joskus käydä.

7. Kylläpä tuohon teidänkin reissuvuoteen on mahtunut vaikka ja mitä. Ihanan kirkasta vesi tuolla järvellä. Bratislavassa ei omasta mielestä ollut aikoinaan mitään nähtävää. Tulipa sekin kuitenkin nähtyä. Slovakian luonto sen sijaan kiinnostaa ja oi, pääsisipä taas Sloveniaan. Veikeä tuo teidän reissukoira :)

• Anne

Sloveniaa suosittelen! Emme tosin ole käyneet siellä kuin vain Tolminissa, mutta maa tarjoaa paljon nähtävää. Upeita vuoristomaisemia, luontoaktiviteetteja ja Ljubljanastakin olen kuullut paljon hyvää :)

8. Annukka
    | Vastaa

Viime vuonna taloudellisten syiden vuoksi matkustaminen oli tosi vähäistä, joulun vietin Prahassa ja muutaman kerran tuli käytyä risteilyllä. Tälle vuodelle toivottavasti on enemmän mahdollisuuksia matkustaa. Syksyllä valmistun koulusta, jolloin ajattelin itselleni valmistumislahjaksi ostaa lentoliput joko Kuubaan tai Austraaliaan. Mahtavan näköisiä nuo kuvat vuoristosta.

• Anne

Vau, Kuuba tai Australia valmistujaislahjaksi kuulostaa tosi hyvältä! En usko, että kumpikaan tulee olemaan pettymys :)

9. Emma
    | Vastaa

Onpa mielenkiintoisia kertomatta jääneitä tarinoita! Toi Rummu on erityisesti kiinnostanut mua jo pitkään, pääsispä siellä joskus käymään. Ja vitsit miten ihanan näköinen vuoristojärvi!

• Anne

Sinne on suhteellisen helppo mennä Tallinnasta, jos on oma auto alla! Päiväreissukin Helsingistä riittää hyvin.

10. sari
    | Vastaa

Kiva reissuvuosi teillä on ollut! Me kävimme viime vuonna 10 maassa. Niistä ehkä eksoottisimmat olivat Marokko ja New York. Tänä vuonna matka varattuna Jordaniaan, Hollantiin ja loppuvuodesta viikonloppumatkalle Kiovaan.

• Anne

Jordania oli upea paikka! Joskus haluaisin varmaan vielä palata ja käydä Ammanissa, jonne emme reissullamme päässeet. Samalla olisi mielenkiintoista mennä Israeliin. Kiova on meilläkin suunnitteilla, toivottavasti pääsisimme alkukesästä sinne käymään – täältä Gdanskista lentää sinne aika edullisesti Wizzairilla.

11. Reippaasti olette eri maita ja kaupunkeja kiertäneet vuoden aikana. Italian vuorikuvat hivelivät vuorifanin silmiä :) Meilläkin paluu Jenkkeihin kesällä monen vuoden tauon jälkeen. Kalifornia olisi tarkoitus valloittaa, saas nähdä miten käy.

• Anne

Oi, Kalifornia! Jenkkejä olisi upeaa päästä tutkimaan enemmänkin.

12. Ne Tammelat
    | Vastaa

Osittain samoissa maissa ollaan pyöritty ja näköjään tekin olette saaneet osanne Luciferista :) Me saatiin sitä onneksi vain pieniä annoksia, kun pyörittiin sen verran paljon Slovakian vuoriston ympärillä, jossa sai vetää elokuussa takkia päälle :)

Onko muuten Brutal Assault -festari teille tuttu? Kaverit ovat kovasti kehuneet sitä. Oltiin kesällä melko lähellä sitä paikkaa, mutta ei ehditty lähteä ajelemaan ja fiilistelemään.

• Anne

Joo, Brutal Assaultia on mietitty monena vuotena, mutta toistaiseksi se on jäänyt. Paljon ollaan hyvää kuultu myös! Tänä kesänä lähdetään taas MetalDaysiin ja lisäksi sitten Saksaan Wackeniin, koska siellä ei olla aiemmin oltu (ja pitäähän jokaisen hevarin se nyt kokea kerran elämässään..). Paljon olisi festareita, joinne haluaisi mennä, mutta harmillisesti työ rajoittaa elämää sen verran, ettei ihan joka paikkaan ehdi :P

13. Tämäpä hauska postaus, minulla jäi kanssa kasa matkajuttuja kirjoittamatta viimevuodelta, joten voisin kanssa niputtaa ne yhteen ;) Yhtään matkasuunnitelmaa en ole vielä tehnyt, mutta haaveiden top 3 tällä hetkellä on Malta, Irlanti ja Islanti :)

• Anne

Irlanti on ollut mulla jo vuosia sellainen, minne haluaisin lähteä, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi. Ensi vuodelle voisi ehkä miettiä jotain reissua sinne suunnalle!

14. Olipas hauska kirjotus ja hienoja kuvia. Tuli mieleen lapsuuden autoretket Norjassa, kun pysähdyttiin aina leiripaikalle eväiden kanssa.

15. Hauskoja pikkutarinoita! Ja nuo maisemat Italian vuoristossa on kyllä ihan mielettömiä, huhhuh. Sinne olisi kyllä ihana päästä pitkästä aikaa! Minun matkavuotta 2017 määritti paljon maailmanympärimatka, jonka aikana tuli reissattua mitä ihmeellisemmissä kohteissa. :)

• Anne

Sitä aina unohtaa, että Euroopastakin löytyy todella paljon henkeäsalpaavia maisemia! Vaikka toki upeimmat vuoristot olen nähnyt Nepalissa, mutta kyllä tuolla Italiassakin sai haukkoa henkeä maisemia katsellessa.

16. Anni
    | Vastaa

Teillä on ollut ihania rod trippejä ja tämä taas todistaa, kuinka paljon eriaisia nähtävyyksiä ja tekemistä on ihan meidän omassa Euroopassammekin! Itselle pitää aina välillä muistuttaa, kuinka hienoja kulttuureita ihan naapurissakin asustaa. Ja Luumu on mainio reissukaveri!

• Anne

Juuri näin! Aiemmin meillä oli hirveä kaipuu mahdollisimman kauas, mutta viime vuosina ollaan oltu enemmän kiinnostuneita matkustamaan lähellä Euroopassa, koska täältäkin löytyy niin paljon kaikkea mielenkiintoista! Varsinkin omalla autolla matkustaessa näkee Eurooppaa ihan eri tavalla.

17. En ole ikinä maininnut noita teiden lepopaikkoja missään jutuissani. Siltikin ollaan niissä kokkailtu ja pysähdelty paljon. Tosi paljon eroja eri maiden välillä. Toisissa maissa ne ovat älyttömnä hyvin hoidettuja, toisissa kaatopaikkoja. Siitä olen samaa mieltä, että Wienin keskustassa haisee hevosenlanta.

Vuoristojärvet on ihan sikakylmiä. Muistan edelleen, kuinka poikani riisui vaattet ja kirmasi sellaiseen, ennen kun ehdin kertoa, miksi ei ehkäpä kannata. Ilme oli kyllä paljonpuhuva, mutta muutaman vedon urheasti veti.

Via Baltica tullee ajettua jälleen ensi kesänä. Nyt tosin otan pojat mukaan ja varmaan vieteään aikaa muutamia päiviä Riikassa ja Vilnassa, eikä ajeta kaasu pohjassa heti Puolaan.

• Anne

Eipä tuo lepopaikka mikään kummoinen ollut, enemmänkin kallistui antamaasi kaatopaikan kuvaukseen, mutta nälkä oli kova joten johonkin piti pysähtyä tekemään iltapalaa. :D Ihmeen siisti vessa siellä kuitenkin oli, vaikka aika sellainen vankilan selli-tyyppinen ratkaisu. Jos satutte Gdanskiin autolla, niin tulkaa ihmeessä käymään sitten myös Gdyniassa! :)

18. Veera Bianca
    | Vastaa

Hupsis hei, enpä olekaan pitkään aikaan löytänyt tietäni teidän blogiin kaiken kiireen keskellä. Piti vaan tulla toteamaan, että tää leiska on ihan killeri ja tosi kiva kun on noin isot laadukkaat kuvat! Supah jee xx

• Anne

Voi kiitos Veera!! Juuri tänään mietin, että tekee mieli piilottaa koko sivu, kun on niin hirveä ulkoasu ja koko päivän säätänyt jotain fontteja ilman tulosta. :D

19. Outi / Maa Quzuu
    | Vastaa

Budapestin takseista ei minullakaan ole mitään hyvää sanottavaa. Tai noh, ovathan ne lähtökohtaisesti ainakin halpoja, mutta ainoastaan silloin jos taksikuski ei joko ryöstä rahojasi tai kähvellä tavaroitasi. Kokemusta on.

• Anne

Voi ei! Markus ei ole siis ainut, joka joutui siellä varkauden kohteeksi. :(