Tallinnan opintomatka ja lukukauden lopettelua

Julkaistu Eurooppa, Matkailuala, Opintomatkat, Opiskelu, Viro | 0

Alkuviikosta oltiin opintomatkalla Tallinnassa. Matka kesti vain 2 päivää ja yhden yön, mutta olo sen jälkeen oli kuin olisi ollut jossain 3 kuukauden reissussa. Väsytti ja olin aivan poikki kun pääsin tiistai-iltana kömpimään omaan sänkyyn. Opintomatka meni ihan hyvin. Kaikki tulivat paikalle satamaan oikeaan aikaan eikä lopulta kuin vain yksi jäänyt pois (joidenkin ihmeellisten passiongelmien takia).

Olin majoitus- ja kuljetusryhmässä matkaa suunnitellessa, ja järjestin ryhmille laivaesittelyn menomatkalle. Mentiin Tallinkilla ja sellanen mukava nuori heppu piti meille noin vartin mittaisen esittelyn laivayhtiöstä. Tallinnaan saavuttiin puoliltapäivin. Käytiin tsekkaamassa ittemme sisään hotelliin (Tallink Spa & Conference Hotel) ja lähdettiin saman tien hotelliesittelyyn joka kesti tunnin. Sen jälkeen oli onneks muutama tunti vapaa-aikaa ennen yhteistä illallista, ja vaikka kylpylä olisikin houkuttanut, niin päätin melko tuoreen tatuointini kanssa suunnata mieluummin ostoksille Tallinnan kauppoihin.

Illalla osa lähti yöjalkaan ja osa (kuten minä ja huonetoverini :D) lähdimme takaisin hotellille ajoissa että jaksaa aamulla nousta eestiläisen matkatoimiston yritysesittelyyn ja kiertämään vanhaa kaupunkia. No, käytiin me kuitenkin ennen nukkumaan menoa katsomassa Suomen peli yhdessä kapakassa. En halua mitenkään ruveta moraalisaarnaamaan mutta itseäni kyllä hieman kummastutti osan ryhmäläistemme asenne matkaa kohtaan ihan kuin se olisi joku ryyppyreissu. Ihme kyllä kaikki pystyivät nousta aamulla ylös ja kömpiä hotellin aulaan 10:30 kun piti lähteä yritysesittelyyn, hattua nostan siitä heille, itse en olisi kyennyt lähtemään yhtään mihinkään jos olisin ryypännyt hotellilla aamukuuteen asti. Osa oli kitannut kaljaa siitä aamukymmenestä asti, kun laiva lähti Helsingistä kohti Tallinnaa.. Aikuiset ihmiset saa tietysti tehdä mitä huvittaa ja tottakai sitä saa lähteä bailaamaan jos tietää että aamulla pystyy nousemaan ylös ja osallistumaan pakolliseen ohjelmaan. Mut mä ajattelin että jos kuulen yhenkään valittelevan krapulaa ja sitä, että joutuu krapuloissaan osallistumaan 2 tunnin Tallinnan vanhan kaupungin opastettuun kierrokseen niin.. D: No, ei mun kuullakseni kukaan (onneksi) valittanut :D

Meillä oli tosiaan 2. päivänä parin tunnin opastettu kierros vanhaan kaupunkiin ja vaikka alussa suhtauduin siihen hyvin skeptisesti oli se mun mielestä ehkä paras juttu koko reissussa. Opastuksen piti sellanen herttanen vanhempi nainen joka kertoili Tallinnan historiasta ja rakennuksista hyvin elävästi ja aina jonkun mielenkiintoisen nippelitiedon tai tarinan saattelemana. Tokana päivänä meillä oli vähän niukemmin vapaa-aikaa, mutta sen verran kuitenkin, että kerkesin käydä sushilla ja ostamassa pakolliset tuliaiset (kirsikkahilloa vanhasta kaupungista ja Rimistä limua ja mehua :D). Opintomatka oli aika lyhyt ja ytimekäs mutta kuitenkin tosi kiva. Ja oli ihanaa kun Tallinnassa oli niin kesäinen sää (joka on tosin nyt rantautunut tänne Vantaallekkin)!

Nyt tässä enää onkin vain ensi viikko koulua jäljellä ja sitten alkaa kesä”loma”. Oon vääntänyt viimeisiä tehtäviä ja viimeistellyt lukukausiportfoliota (jonka tekeminen on muuten täysin suolesta, vihaan koko portfoliota yli kaiken!). Tänään meillä oli vain itsenäistä opiskelua merkattu kalenteriin eikä kukaan jaksanut raahautua campukselle asti joten tehtiin meidän osuutta matkaprojektin loppuraportista facebookin välityksellä.. Käy se näinkin!

Vähän alkaa kyllä voimat loppumaan ton koulun kanssa ja venäjän suullinen koekin meni täysin penkin alle mutta ei voi mitään. Jotenkin ajatukset on jo nyt niin kesässä eikä enää jaksa keskittyä panostamaan kouluhommiin 110 prosenttisesti niin kuin alussa. Ihanaa, kun kohta pääsee takaisin töihin ja sit on taas vapaa-aikaa! Illat ainakin, kun ei tarvii istua koneella vääntämässä mitälie raportteja.. :) Aika tiivis ja kiireinen onkin tämä kevät ollut opiskelujen takia mutta onneksi nyt voi sitten vähäksi aikaa hengähtää ja alkaa esim. miettiä sitä meidän elokuussa tapahtuvaa matkaa. Siihenkään ei ole enää kuin reilu pari kuukautta! Koko kevät on mennyt niin intensiivisesti koulussa etten ole kerennyt korvaakaan letkauttaa koko reissulle vielä.

Mutta jotta tässä ei kerkeä liikaa sammaloitumaan niin viikonloppuna on taas luvassa töitä ja ensi viikollakin muutama tentti viimeiseksi puristukseksi ennen kesälaitumille karkaamista. Salaa kyllä vähän kadehdin niitä koulutovereita, jotka vielä asuvat kotona eivätkä ole saaneet kesätöitä. Mikäs siinä olis isän ja äidin hoteissa vietellä lomia ja nautiskella keleistä..