Viikonloppu Saariston Rengastiellä

Julkaistu #suomiretki, Hevipaku, Koira matkassa, Kotimaa | 3

Meitä oli jo pidemmän aikaan kutkutellut Turun saaristoon ja Saariston Rengastiehen tutustuminen, joten se valikoitui helposti alkukesästä hankitun Hevipakun ensimmäiseksi matkakohteeksi. Suomen kesän tyypilliseen tapaan reissuviikonlopuksi luvattiin tietysti vesisadetta ja hädintuskin plusasteita, mutta siitä huolimatta laitoimme kamat autoon, otimme koiran kyytiin ja pistimme vaihteen silmään – nyt lähdetään matkaan, satoi tai paistoi! Olimme käyneet aiemmin pakulla yhden yön testireissulla, mutta viikonloppu tulisi olemaan meidän ensimmäinen, kunnollinen matka uudella autolla. Jännittävää!

True-karavaanareina olimme liittyneet SF-Caravanin jäseniksi, mistä onkin matkailuautoilijalle hyötyä esimerkiksi alennusten muodossa. Hieman surkeiden sääolosuhteiden takia päätimme hyödyntää kortin tuomia alennuksia ja yöpyä leirintäalueilla, joilla pääsee lämpimään suihkuun ja sisävessaan, jos kaatosateessa kyykkiminen ei huvita.

nauvon lautta, nagu färjan, saariston rengastie

Lähdimme liikenteeseen perjantai-iltana ja yövyimme lähellä Saariston Rengastien aloituspaikkaa Kaarinassa, koska emme halunneet lähteä saaristoon enää niin myöhään illalla. Seuraava päivä valkeni vaihtelevan harmaana, mutta matka jatkui mukavasti kohti ensimmäistä stoppia. Meillä ei oikeastaan ollut minkäänlaista tarkkaa suunnitelmaa, mitä menemme katsomaan ja missä pysähdytään, vaan ajateltiin vetää lenkki aika fiiliksen mukaan. Aikaa reitille oli varattu kaksi päivää.

Olin etukäteen vähän jännittänyt lauttasiirtymisiä sillä pelkäsin, että autoja on niin ruuhkaksi asti, ettei kyytin mahdu. Onneksi huoleni ainakin juhannusta edeltävällä viikolla osoittautuivat turhiksi, sillä pääsimme jokaisen lautan kyytiin, vaikka toisinaan jouduimmekin jonkun tovin odottamaan lautan saapumista laituriin. Lautat ovat Saariston rengastiellä pääosin maksuttomia, lukuunottamatta Houtskari (Mossala) – Iniö (Dalen) -osuutta, josta jouduimme pulittamaan 35 €. Isoille matkailuautoille hinta kyseisellä pätkällä oli peräti 70 € (!!), mikä kyllä mielestäni kuulosti aika hurjalta.

saariston rengastie, nauvo, nauvon kivikirkko, keskiaikaiset kirkot

saariston rengastie, nauvo, nauvon kirkkotapuli, nauvon kirkko

saariston rengastie, nauvo, nauvon satama, koiran kanssa matkustaminen

saariston rengastie, nauvo, nauvon satama

Saariston Rengastie tarjoili yllätyksekseni hautausmaista kiinnostuneille mukavasti nähtävää. Pysähdyimme Nauvossa, jonka keskiajalla (ilmeisesti 1440-luvulla) rakennettu kivikirkko ja sitä ympäröivä hautausmaa eivät jääneet vieraillessa huomaamatta. Kirkkoa vierustavalla mäellä tönöttää myös hieno puinen tapuli. Harmaa sää loi sopivan synkän tunnelman vanhaa kivikirkon ulkokuorta ja hautakivien kuvaamista varten.

Kirkon lisäksi kävimme tutustumassa nopeasti satamaan. Nauvossa oli myös parhaillaan meneillään jonkinlainen perunafestivaali, mutta saavuimme sen verran myöhään iltapäivästä, että markkinat alkoivat jo olla pikkuhiljaa ohitse. Kävimme sitten perunoiden sijaan haukkaamassa välipalat paikallisella grillillä, Burger Queenissa. Kiertelimme Nauvoa tovin, ennen kuin hyppäsimme taas Hevipakun kyytiin.

Hautausmaiden ystävän kylmä sydän saatiin sykkimään uudestaan matkamme jatkuttua Korppooseen, sillä sieltä löytyi myös valloittava hautausmaa ja niin ikään hieno, keskiaikanen kivikirkko. Saariston Rengastieltä löytyy muutenkin paljon erilaisia kirkkoja ihasteltavaksi, jos niistä sattuu olemaan kiinnostunut. Kiertelimme Korppoon kirkon pihassa myös tovin ja kirkon takaa löytyi rivistö upeita, isoja hautaristejä, kenties tieltä pois siivottuna tai korjausta odottelemassa (ainakin elättelen toivoa, ettei niitä oltu heivaamassa mäkeen).

saariston rengastie, korppoon kivikirkko, korppoon kirkko

saariston rengastie, autolla saariston rengastiellä, koiran kanssa matkustaminen

Korppoosta lähdettyämme sää alkoi muuttua todella kurjaksi ja loppupäivän ripottelikin vettä siihen malliin, ettei pihalla oikein huvittanut enää olla. Kuljimme viimeiset pätkät lautoilla Houtskariin, jonne jäimme tosiaan viettämään yhden yön Saariston lomakeskuksessa Mossalassa. Sateisella säällä matkustamisessa on se hyvä puoli, että koko leirintäalueen sai käytännössä omakseen. Hiljainen viikonloppu oli kuitenkin vaikuttanut lomakeskuksen ylläpitoon ikävällä tavalla, sillä huomasimme fasiliteettien puhtauspuolessa parannettavaa.

Karavaanaripuolella oli vain yksi vessa sekä miehille, että naisille. Se oli valitettavasti aika törkyisessä kunnossa ja sama teema jatkui, kun kävimme illalla saunassa. Saunan suihkutilan lattialla oli hiuksia ja lauteita katsellessani mietin, että niitä ei olla varmaan kuurattu hetkeen. Saunat lämpenevät useamman kerran päivässä, mutta ilmeisesti matkailijoiden vähäisyyden takia niitä ei oltu lämpiämisen välissä käyty putsaamassa. Saunoissa ei ollut myöskään erillistä pukkaritilaa (vain avoin kuisti koko pihalle avautuvilla näkymillä) eikä niitä oltu jaettu erikseen miesten ja naisten puoliin ollenkaan. Saunatilassa ei ollut mitään, mihin ripustaa vaatteet tai muut kamat, ellei niitä halunnut jättää avonaiselle kuistille. Saunaan mennessä lukitsin sitten suihkuhuoneen oven perässäni, koska en halunnut kenenkään Erkki-Petterin pulpahtavan paikalle löylyihin..

Toinen asia mihin kiinnitin huomiota, oli kunnollisen grillikatoksen puuttuminen! Vesisateella grillipaikka karavaanarialueen vieressä ei ollut kovin mukava paikka laittaa iltapalaa, kun neliömetrin kokoinen katos ei juuri tarjonnut suojaa säältä. Kauempaa löytyi isompi katos, mutta siinä ei ollut kunnollista tulipaikkaa. Saimme säätä uhmaten kokkaukset tehtyä, mutta toki saariston arvaamattomissa keleissä voisi kaivata vähän paremmin katettua grillipaikkaa.

Jos puhtaus- ja grillausasioita ei oteta huomioon, niin leirintäalueen ympäristö oli kuitenkin todella viihtyisä ja lämpimänä kesäpäivänä siellä oli varmasti touhuttavaa riittänyt useammaksikin päiväksi. Säästä huolimatta päätimme kiivetä läheiseen näkötorniin katsomaan maisemia saaristoon. Rannassakin olisi ollut mukava lekotella bikinit päällä, mutta Suomen kesäsää tarjoili todellakin tällä kertaa parastaan eikä kolmet housut päällekäin meinanneet riittää viimaa vastaan.

saariston rengastie, mossala island resort, saariston lomakeskus

Viimeinen reissupäivä alkoi onneksi aurinkoisena. Mikä olikaan mukavampaa, kuin nauttia aamupalat pihalla auringonpaisteessa ja omassa rauhassa siitä huolimatta, että olimme isolla leirintäalueella. Biltemasta ostettu alimittainen retkipöytä pääsi myös ensimmäistä kertaa käyttöön – on muuten huomattavasti mukavampaa, kun on kunnollinen taso, johon ruoka-astiat laskea, vaikka olisikin hieman matalanpuoleinen. Tämä kesä meni autoa varustellessa ja testaillessa, joten ensi vuonna meillä on varmasti kaikki jo vimpan päälle mietittynä.

Ensimmäinen lautta kohti Dalenia (Iniöön) lähti vasta puoliltapäivin, joten meillä oli hyvin aikaa hoitaa aamutoimet ja käydä vielä kertaalleen ihmettelemässä maisemia näkötornista ennen Mossalasta poistumista.

saariston rengastie, mossala island resort, koiran kanssa matkustaminen, autolla saariston rengastielle, saariston lomakeskus

Matkamme jatkui kohti manteretta. Saariston rengastie tarjoaa monenlaisia nähtävyyksiä ja yksi mielenkiintoisimmista oli Muntin kivisilta 1870-luvulta. Muntin silta sijaitsee Turku-Taivassalo -tien varrella ja se on hyvin alkuperäisessä asussaan säilynyt, joten ehdottomasti lyhyen pysähdyksen arvoinen paikka. Luonnonkivistä rakennettu silta oli houkutellut paikalle muitakin matkailijoita – me huomasimme sillan itseasiassa ihan sattumalta, ja oli hauskaa ”löytää” jotain tällaista erikoista.

Ennen kotiinpaluuta päätimme vielä käväistä Naantalissa. Yllättäen, päädyimme ensitöiksemme jälleen paikallisen kirkon pihalle haahuilemaan. Tällä reissulla ei todellakaan ollut pulaa kivikirkoista ja hautausmaista!

muntin kivisilta, saariston rengastie, kiviholvisilta

muntin kivisilta, saariston rengastie, saariston rengastien nähtävyydet

saariston rengastie, naantali, naantalin kirkko

saariston rengastie, naantali, naantalin kirkko, naantalin satama

Kaksi päivää Saariston rengastiellä oli ihan riittävästi, vaikka toki tarkemmalla suunnittelulla oltaisiin varmasti saatu vähän enemmän irti. Viikonloppua varjostanut sadesää rajoitti jonkin verran ulkona touhuamista, mutta siitä huolimatta meillä oli oikein mukava reissu.

Oman auton kanssa Saariston Rengastie oli helppo kiertää, eikä lauttojen kulkemisesta tarvinnut juuri huolehtia. Vaikutti siltä, että suurin osa matkailijoista oli päiväkävijöitä Nauvossa, sillä siitä eteenpäin lautoissa oli huomattavasti vähemmän populaa. Itse varaisin koko lenkin kiertämiseen (autollakin) kaksi päivää, sillä yhdessä päivässä tulee helposti tuli perseen alle. Jos sään jumalat olisivat olleet suotuisammat, olisimme ehkä skipanneet leirintäalueet ja yöpyneet jossain kivassa rannassa, joita saaristossa riittää varmasti kaikille.

Short summary in English

This summer we made a short weekend trip to Finnish Archipelago with our new campervan (”the metal van”). The Finnish summer weather was being lovely as usual and we experienced lot of rain during the weekend, which flattened the atmosphere a bit, yet we didn’t let it to ruin our mini-holiday.

It’s possible to drive around the Archipelago Trail in one day, but we decided to divide the journey for two days. We didn’t have any detailed plan, and decided to go more with the flow. We stopped in Nauvo, popular town among day visitors, known of its pretty harbor. We found our way to cemetery in the yard of Nauvo’s medieval church, of course. There are actually several beautiful churches along the Archipelago Trail, so for a cemetery lover, it’s a very suitable destination! We made a stop in Korppoo, which also has a beautiful medieval church and cemetery. The trail also offers other interesting things to see such as lighthouses and for example the beautiful arch bridge of Muntti from late 19th century.

Because of the weather, we spent the nights in campsites and took advantage in their warm showers & saunas. On the second night we stayed in Mossala Island Resort, which was in a very beautiful location by the sea, but the resort could work with cleanliness of toilet & sauna facilities bit better. On a sunny summer day Mossala Island Resort would be an ideal place to stay, with lot of different outdoor activities. Hike up to the viewing tower for good views over the archipelago!

Ferries in the archipelago are mostly free of charge and at least bit before the summer season started there weren’t too much traffic, so no additional wait for next ferry was needed. However, from Houtskari (Mossala) to Iniö (Dalen) the ferry is operated by a private company, which charges 35 € from cars / small vans, and up to 70 € for motorhomes. It is possible to go around the Archipelago Trail by car in one day, but for more pleasant experience, I would advise to spend at least two days and stay overnight somewhere in the archipelago’s islands.

3 Responses

1. Maarit Johanna
    | Vastaa

Mulla on ollut rengastie haaveina niin pitkään! Autolla tuo reitti oliskin mahtava tehdä, kun mie en pyörällä punkkipelkoisena uskaltais. Enkä varmaan tuolla uskaltaisi samasta syystä edes telttailla.
    On vaan niin hankalan matkan päässä täältä katottuna tuo saaristo, että on Ahvenanmaakin jäänyt käymättä kokonaa.
    Kauhian komiaa maisemaa kyllä. Huippu tuo kuva sinusta ja Luumusta lautalla ^^

• Anne

Autolla on helppo tehdä, jos ei pyörän selkään ole lähtijäksi. :) Viikonloppu riittää hyvin, jos sattuu etelässä päin liikkumaan! Saaristostahan olisi päässyt lautalla suoraan Ahvenanmaallekin, meitä jo houkutti melkein lähteäkin, kun ei matkakaan olisi kovin pitkää kestänyt eikä hinta ollut kovin suuri – mutta jätettiin se sitten kuitenkin tuolla kertaa väliin, olisi tullut vähän liian pikavisiitti :)

2. […] kolmessa päivässä: Päivä 3 Meriharakka.net: Nauvo – uutta ja nostalgiaa Metallia matkassa: Viikonloppu saariston rengastiellä Tuulas’ life: Minilomalla Nauvossa Mondo.fi: Saariston […]